El tema central de este Blog es LA FILOSOFÍA DE LA CABAÑA y/o EL REGRESO A LA NATURALEZA o sobre la construcción de un "paradiso perduto" y encontrar un lugar en él. La experiencia de la quietud silenciosa en la contemplación y la conexión entre el corazón y la tierra. La cabaña como objeto y método de pensamiento. Una cabaña para aprender a vivir de nuevo, y como ejemplo de que otras maneras de vivir son posibles sobre la tierra.

jueves, 8 de marzo de 2012

Lo indispensable, una visión espiritual del pintor Maynard Dixon


Of Maynard Dixon, Thomas McGuane said, "To me, no painter has ever quite understood the light, the distances, the aboriginal ghostliness of the American West as well as Maynard Dixon. The great mood of his work is solitude, the effect of the land and space on people. While his work stands perfectly well on its claims to beauty, it offers a spiritual view of the West indispensable to anyone who would understand it."

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©Maynard Dixon 1945. All rights reserved. Collection of the Phoenix Museum of Art.

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L. Maynard Dixon
© Dorothea Lange. Finales de 1920. Oakland Museum of Art. Regalo de Paul S. Taylor.

L. Maynard Dixon

L. Maynard Dixon was born near Fresno, California in 1875. He was an interpreter of western landscapes and Native American themes. He was a painter, a muralist, and an illustrator. He died in 1946 in Tucson, Arizona. 
Although he was primarily self-taught, Dixon briefly studied at California Institute of Design in 1893. He worked as an illustrator for several California publications before going to New York where he worked at Scribner's and Harper's Monthly from 1907 to 1912.
He received a bronze medal for Trail in Oregon (1915) at the Panama-Pacific International Exposition. In the 1920s, he received many commissions to paint murals in California including the dining room in steamship Silver State (1923), the Pageant of Traditions at the Sacramento State Library (1928), and the proscenium in the auditorium at the Oakland Technical High School. 
Biography adapted from the Springville Museum of Art.
(J. Willard Marriot Library- The University of Utha)


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Maynard Dixon was a major figure in the art of the American West. Unlike earlier generations of painters who found inspiration in the mountains that compose the crest of eastern California, Dixon often painted desert expanses in Nevada and Arizona.

I only know of one photograph of Maynard Dixon and Dorothea Lange together, ...
Dorothea Lange
Dorothea Lange: Migrant Mother (Prairie Mother), 1936
Dorothea Lange: Migrant Mother (Prairie Mother), 1936


En 1960 Lange habló de su experiencia al tomar la foto: «Vi y me acerqué a la famélica y desesperada madre como atraida por un imán. No recuerdo cómo expliqué mi presencia o mi cámara a ella, pero recuerdo que ella no me hizo preguntas. No le pedí su nombre o su historia. Ella me dijo su edad, que tenía 32 años. Me dijo que habían vivido de vegetales fríos de los alrededores y pájaros que los niños mataban. Acababa de vender las llantas de su coche para comprar alimentos. Ahí estaba sentada reposando en la tienda con sus niños abrazados a ella y parecía saber que mi fotografía podría ayudarla y entonces me ayudó. Había una cierta equidad en esto

Dorothea Lange 
(born May 26, 1895, Hoboken, N.J., U.S. — died Oct. 11, 1965, San Francisco, Calif.) U.S. documentary photographer. She studied photography and opened a portrait studio in San Francisco in 1919. During the Great Depression, her photos of homeless men led to her employment by a federal agency to bring the plight of the poor to public attention. Her photographs were so effective that the government established camps for migrants. Her Migrant Mother (1936) was the most widely reproduced of all Farm Security Administration pictures. She produced several other photo essays, including one documenting the World War II internment of Japanese-Americans. 
(Read more: http://www.answers.com/topic/dorothea-lange#ixzz1oTeIcMYY

:: Biografía
Dorothea Margarette Nutzhorn nació en Hoboken, Nueva Jersey (EEUU) el 25 de mayo de 1895. Se quitó su segundo nombre (Margarette) y adoptó el apellido de soltera de su madre, Lange. En 1902, a la edad de 7 años, padeció Poliomielitis y como era usual en la época, los niños con dicha enfermedad recibían tratamiento de manera tardía, lo que la hizo crecer con una constitución débil y deformaciones en los pies, lo que no le impediría su carrera futura.
Estudió fotografía en Nueva York como alumna de Clarence H. White e informalmente participó como aprendiz en numerosos de sus estudios fotográficos como aquel del célebre Arnold Genthe. En 1918 se transladó a San Francisco en donde abrió un exitoso estudio. Vivió en la Bahía Berkeley por el resto de su vida. En 1920 se casó con el notable pintor Maynard Dixon con el cual tuvo dos hijos: Daniel, nacido en 1925 Y John, nacido en 1928.
Con el comienzo de la Gran Depresión, Lange tornó el lente de sus cámaras de su estudio a las calles. Sus estudios de desempleados y gente sin hogar capturaron pronto la atención de fotógrafos locales y la llevaron a ser contratada por la administración federal, posteriormente llamada “Administración para la Seguridad Agraria” (Farm Security Administration). En diciembre de 1935 se divorcia de Dixon y se casa con el economista agrario Paul Schuster Taylor, profesor de economía de la Universidad de California. Taylor, forma a Lange en asuntos sociales y económicos y juntos hacen un documental sobre la pobreza rural y la explotación de los cultivadores y trabajadores inmigrantes por los siguientes seis años. Taylor hacía las entrevistas y recogía la información económica y Lange tomaba las fotos.
Entre 1935 y 1939 Lange trabajó para departamentos oficiales siempre poniendo en sus fotos al pobre y al marginal, especialmente campesinos, familias desplazadas e inmigrantes. Distribuidas sin costo a los periódicos nacionales, sus fotos se volvieron en íconos de la era.
:: Madre Migrante (http://www.peatom.info/artes/119821/dorothea-lange-fotografa-de-pueblo/)


Maynard Dixon's Cabin. Image courtesy of  Bingham Gallery

Maynard Dixon Residency  



Wildfires, mountain passes with snowstorms and high winds, and sandstorms in low areas were interspersed with times of perfect lighting and full clouds above the mesas. What a blessing to spend continued time in an area of the U.S. that can be so difficult to get to. The Maynard Dixon residency allowed me to afford to stay in the area long enough to wait out the weather systems, adapt to colors and conditions, and experience the area at a deeper level. It was too difficult to blog while on the trip, but I’m back and ready to post. Thanks for waiting. Here’s a few photos of where I stayed.
(http://terrimwells.blogspot.com/2011/06/maynard-dixon-residency-1.html)


Credit: Santa Fe Art Auction
Maynard Dixon, (1875-1946), On Coming Storm, 1941 [Arizona], oil on canvas, 36 x 40 inches

Mt. Carmel
Mt. Carmel by Maynard Dixon


"My object has always been to get as close to the real thing as possible - people animals and country. The melodramatic Wild West idea is not for me the big possibility. The more lasting qualities are in the quiet and more broadly human aspects of Western life." 
-- Maynard Dixon










http://en.wikipedia.org/wiki/Maynard_Dixon
http://www.answers.com/topic/dorothea-lange
http://www.maynarddixon.org/Maynard_Dixon_photos.php
http://www.storyculture.com/blog/2008/06/maynard-dixon-a.html 
http://terrimwells.blogspot.com/2011/06/maynard-dixon-residency-1.html 
http://dorothealangeandmaynarddixon.posterous.com/tag/documentary#!/
http://www.peatom.info/artes/119821/dorothea-lange-fotografa-de-pueblo/ 
http://www.lib.utah.edu/collections/utah-artists/UAP-L.Maynard-Dixon.php 
http://www.observatoriofucatel.cl/dorothea-lange-la-retratista-de-la-gran-depresion/ 

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