El tema central de este Blog es LA FILOSOFÍA DE LA CABAÑA y/o EL REGRESO A LA NATURALEZA o sobre la construcción de un "paradiso perduto" y encontrar un lugar en él. La experiencia de la quietud silenciosa en la contemplación y la conexión entre el corazón y la tierra. La cabaña como objeto y método de pensamiento. Una cabaña para aprender a vivir de nuevo, y como ejemplo de que otras maneras de vivir son posibles sobre la tierra.

lunes, 9 de diciembre de 2019

Derek Hill, el paisajista inglés y su cabaña irlandesa

Choza de Derek Hill en Oileán Thoraí / Isla Tory, Co. Donegal, Irlanda




Artist Derek Hill Awarded Honorary Irish Citizenship 




Arthur Derek Hill, English portrait and landscape painter and longtime resident in Ireland, is awarded honorary Irish citizenship by President Mary McAleese on January 13, 1999.

Hill is born at Southampton, Hampshire on December 6, 1916, the son of a wealthy sugar trader. He first works as a theatre designer in Leningrad in the 1930s and later as an historian. In World War II he registers as a conscientious objector and works on a farm.

Hill’s long association with Ireland begins when he visits Glenveagh Castle in County Donegal to paint the portrait of the Irish American art collector Henry McIlhenny, whose grandfather had emigrated to the United States from the nearby village of Milford, and who subsequently made a fortune from his patent gas meter.

Hill begins to enjoy increased success as a portrait painter from the 1960s. His subjects include many notable composers, musicians, politicians and statesmen, such as broadcaster Gay Byrne, Jerusalem mayor Teddy Kollek and The Prince of Wales. He is also an enthusiastic art collector and traveller, with a wide range of friends such as Bryan Guinness and Isaiah Berlin. Greta Garbo visits Hill in the 1970s, a visit which forms inspiration for Frank McGuinness‘ 2010 play Greta Garbo Came to Donegal.

In 1981, he donates his home, St. Columb’s Rectory, near the village of Churchill, County Donegal, which he had owned since 1954, along with a considerable collection including work by Pablo Picasso, Edgar Degas, Georges Braque, Graham Sutherland, Anna Ticho and Jack Butler Yeats to the State.

An exhibition of his work and personal art collection can be seen at the House and associated Glebe Gallery at Churchill, near Letterkenny. Another collection of his work is held at Mottisfont Abbey. Many of his landscapes portray scenes from Tory Island, where he has a painting hut for years, and starts and then mentors the artists’ community there, teaching the local fishermen how to paint. This leads to the informal but busy “Tory School” of artists such as James Dixon and Anton Meenan, who find that they have the time to paint and use their wild surroundings as a dramatic subject.

Hill is made a CBE in 1997. A Retrospective exhibition is arranged for and by him at the Royal Hibernian Academy in 1998. On January 13, 1999, he is made an honorary Irish citizen by the President of Ireland Mary McAleese.

Arthur Derek Hill dies at the age of 83 at a London hospital on July 30, 2000. He is buried in Hampshire in the South of England with his parents. Memorial services are held for him in Dublin at St. Patrick’s Cathedral, as well as St. James’s Church, Piccadilly, London, and his local Church in Trentagh, County Donegal.

Derek Hill
De Wikipedia, la enciclopedia libre

Arthur Derek Hill , CBE , HRHA (6 de diciembre de 1916 - 30 de julio de 2000) fue un pintor de retratos y paisajistas inglés residente durante mucho tiempo en Irlanda .

La casa de Hill en Churchill

La cabaña de pintura de Hill en Tory Island

Vida temprana 

Hill nació en Southampton , Hampshire , hijo de un rico comerciante de azúcar.

Carrera 

Primero trabajó como diseñador de teatro en Leningrado en la década de 1930 y luego como historiador. En la Segunda Guerra Mundial se registró como objetor de conciencia y trabajó en una granja.
Su larga asociación con Irlanda comenzó cuando visitó el castillo de Glenveagh , Condado de Donegal, para pintar el retrato del coleccionista de arte irlandés-estadounidense, Henry McIlhenny , cuyo abuelo había emigrado a los EE. UU. Desde el pueblo cercano de Milford , y que posteriormente hizo una fortuna con su medidor de gas patentado.
Hill comenzó a disfrutar de un mayor éxito como retratista desde la década de 1960; Sus temas incluyen muchos compositores notables , músicos, políticos y estadistas, como el presentador Gay Byrne , el alcalde de Jerusalén Teddy Kollek y El Príncipe de Gales . También fue un entusiasta coleccionista de arte y viajero, con una amplia gama de amigos como Bryan Guinness e Isaiah Berlin . Greta Garbo visitó Hill en la década de 1970, una visita que inspiró la obra de Frank McGuinness de 2010 Greta Garbo llegó a DonegalEn 1981, donó su casa, St. Columb's Rectory, cerca del pueblo de Churchill, Condado de Donegal , que había tenido desde 1954, junto con una colección considerable que incluía obras de Pablo Picasso , Edgar Degas , Georges Braque , Graham Sutherland , Anna Ticho y Jack Butler Yeats al Estado .
Se puede ver una exposición de su obra y colección de arte personal en la Casa y en la Galería Glebe asociada en Churchill , cerca de Letterkenny . Otra colección de su trabajo se lleva a cabo en Mottisfont Abbey . Muchos de sus paisajes retratan escenas de Tory Island , donde tuvo una cabaña de pintura durante años, y comenzó y luego fue mentor de la comunidad de artistas allí, enseñando a los pescadores locales a pintar. Esto llevó a la informal pero ocupada "Escuela Tory" de artistas como James Dixon y Anton Meenan, quienes descubrieron que tenían tiempo para pintar y su entorno salvaje como un tema dramático.
Hill fue nombrado CBE en 1997. Una exposición retrospectiva fue organizada por él y en la Royal Hibernian Academy en 1998. En 1999, el presidente irlandés Mary McAleese lo convirtió en ciudadano irlandés honorario .
Murió en un hospital de Londres el 30 de julio de 2000, tenía 83 años y está enterrado en Hampshire, en el sur de Inglaterra, con sus padres. Se celebraron servicios conmemorativos para él en Dublín en la Catedral de San Patricio , así como en la Iglesia de San Jaime, Piccadilly , Londres, y su iglesia local en Trentagh, Condado de Donegal.

Biografías 

En 1987, Quartet publicó el ensayo ilustrado de Gray Gowrie sobre Hill. Gowrie consideraba que sus paisajes eran tan buenos como los de Jack Yeats . [1] Una biografía más completa de Hill por Bruce Arnold fue publicada en 2010. [2]

Roma y la beca de la Fundación Derek Hill 

Derek Hill tenía un gran amor por Roma y fue Director de Bellas Artes en la Escuela Británica de Roma (BSR) durante unos cinco años durante la década de 1950. [3] Durante sus dos ocupaciones dinámicas, alentó a los académicos de arte residentes, que incluían a Anthony Fry y John Bratby , a viajar por toda Italia, mientras que, en la academia, Hill fomentó una atmósfera jovial y creativa. [4] En 1989, poco antes de la muerte de Hill, estableció un fideicomiso caritativo que proporciona becas anuales para la Beca de la Fundación Derek Hillresidencias en el BSR. La beca se otorga a través de una selección abierta y competitiva de artistas británicos e irlandeses en los campos de dibujo y pintura, proporcionando un estipendio y tres meses de pensión completa en uno de los estudios de Edwin Austin Abbey . [5] Los ganadores del premio han incluido a Emma Stibbon RA [6] y David O'Kane . [7]

Enlaces externos 

Notas al pie 

  1. "Copia archivada" . Archivado desde el original el 23 de julio de 2011 Consultado el 11 de agosto de 2010 .
  2. ^ "Donegal Democrat" en el lanzamiento del libro 2010 Archivado el 29 de julio de 2012 en Archive.today
  3. "Gowrie, G., 2000. Derek Hill. The Guardian (consultado el 6 de marzo de 2013)" .
  4. ^ Ruthen, A. (Lord Guthrie)., 1987. Derek Hill: una apreciación, Quartet Books.
  5. ^ Macmillan, P., 2007. The Grants Register: The Complete Guide to Postgraduate Funding Worldwide, Palgrave Macmillan.
  6. "Real Academia, biografía de Emma Stibbon CV" .
  7. "Perfil de Arfacts.net de David O'Kane" .

Derek Hill by Bruce Arnold
Adopted son but Hill's Irish roots run deep
A beautiful book which reveals the key role Ireland played in the life of English artist Derek Hill, says Charles Lysaght

HIGH POINT: Derek Hill, whose work was shunned by Britain's artistic establishment, found fulfilment in Ireland. In this photograph, taken in 1999, he is outside his hut on Tory Island, where he lived and worked for many years. Bruce Arnold says Hill was captivated by 'the green depths of Irish scenery'

Charles Lysaght
When Derek Hill, the English artist, was granted honorary citizenship in 1998, President McAleese told him that he had become "more Irish than the Irish". We think of that as a compliment, and it was certainly so intended by our kind-hearted President.


In fact, Derek Hill, like his insightful sympathetic biographer Bruce Arnold, never aspired to be Irish.

"We persisted," Arnold writes, "in retaining English social and loyalty convictions, in firmly rejecting the Irish belief that sympathetic English residents could be made 'more Irish than the Irish', yet managing to get close to the heart of the country and its people in a variety of different ways."

From the age of 38, Hill made Ireland the centre of his artistic life and appreciated what made it different. I see him as akin to Robin Flower and George Thomson, two Englishmen, who, in the early 20th Century, rescued
from historical oblivion the Irish-speaking culture of the Blaskets.

Hill's Ireland was further north along the wild Atlantic coast, in north-west Donegal and Tory Island. He was, according to Arnold, captivated by "the green depths of Irish scenery, the expansive and ever-changing skies, the light over the Atlantic and the dark shadows of cliffs and ravines around the coast".

In 1955 he acquired a former rectory near the village of Churchill on the edge of Lough Gartan, where he spent months every year. He made regular trips to Tory, where he had a hut, and painted some of his best landscapes. He counted those times as the happiest of his life.

"It gave me," he said, "a wonderful chance to get away and be myself and just paint."

He struck up friendships with some islanders and encouraged the emergence of a school of artists among them. His one false step was to buy potatoes one year to replace their lost crop. Pride was offended.

On the mainland, Hill made himself part of his local community, even attending ceili dances, and enjoyed a warm relationship with neighbours and employees. Portraits of some of them are among his best.

A food-loving bachelor of independent means, probably homosexual in orientation, his cook and housekeeper for 35 years, Gracie McDermott (nee McDaid) became the anchor of his Irish life and probably his most trusted friend. Their relationship is a touching tale.

Through his friendship with Alfred and Clementine Beit, Hill became a member of the council of the Wexford Opera Festival, which he attended regularly for 40 years and endowed generously.

Outside this Irish life, there was a lot of emptiness and disappointment. The British artistic establishment and critics dismissed Hill's landscapes as out of date because they were too representational. Their galleries refused to buy his portraits, although the best of them (nearly all of men) are truly memorable.

He prided himself on establishing a rapport with his sitters and laying bare their character and mind. His depiction of John Charles McQuaid as a cross between a Renaissance prelate and a crafty Cavanman, which hangs in St Vincent's Hospital, is a fine example.

Born into the 19th-Century industrial plutocracy, Hill spent much of his life cultivating the more ancient aristocracy, including the royal family, especially those with an artistic bent.

His friendship with one royal, whose portrait he painted, almost cost Hill his life. He was a house guest at Earl Mountbatten's Sligo abode on the August weekend when Mountbatten was blown up in his boat. Hill would almost certainly have been on the boat had he not left to go to Ballyshannon to receive a poetry prize.

A mighty traveller, Hill spent a lot of time keeping in touch with people. Sadly, few of what Arnold describes as "his wonderful letters and even better postcards" seem to have survived to assist in bringing these friendships to life.

Affable and kindly, Hill was also petulant, demanding, and rather childish. Sociability did not make up for a lack of intimacy. Arnold thinks that he was a lonely man.

This beautiful book contains handsome reproductions of Hill's paintings that will enable the reader to appreciate his life's work. It is splendid that he found fulfilment in Ireland and that his home in Donegal, which he gifted to the nation, goes on as an art gallery to provide inspiration for the people among whom he did his best work.

Sunday Independent 

Arthur Derek Hill nació en Southampton en 1916 en una familia acomodada.

Tenía dos hermanos mayores y, al igual que ellos, asistió al Marlborough College, donde demostró interés y talento para la pintura. Su padre lo persuadió para estudiar diseño de escenarios en lugar de pintar, ya que eso tenía mayores posibilidades de empleo. En consecuencia, se matriculó para estudiar diseño de escenarios en Munich a la edad de 17 años.

Más tarde estudió con Paul Colin en París y con el Dr. Josef Gregor en Viena. El Dr. Gregor le presentó a Tairov, el director del Teatro Mamemney en Moscú, donde pasó seis meses en 1936. Después de trabajar en Moscú, se tomó un tiempo para viajar al este a través del Trans Siberian Express a Japón, China, Bali y Siam.

A partir de 1947, Hill pasó mucho tiempo en Italia.

Conoció al historiador de arte Bernard Berenson, que admiraba su trabajo y se convirtió en una figura paterna para él después de la muerte de sus propios padres. Pasó muchos inviernos en la casa de Berenson, la finca I Tati, a las afueras de Florencia.

Durante su tiempo en Italia conoció a muchos artistas italianos, entre ellos Antonio Music, Renato Guttuso, Bruno Saetti y Giorgio Morandi. También conoció al estadounidense Henry McIlhenney, que trabajaba en la Academia Americana en Roma. McIlhenney era dueño del castillo Glenveagh en Donegal en ese momento e invitó a Hill a visitarlo allí en 1949. Hill regresó una y otra vez a Donegal y en 1953 compró la casa de la antigua rectoría de St Columb, ahora Glebe House, y se mudó al año siguiente.


Glebe House fue el hogar principal de Hill desde 1954 hasta 1981, aunque continuó viajando mucho durante esos años.

Fue nombrado Director de Arte en la Escuela Británica de Roma, donde conoció a artistas como John Bratby y Joe Tillson, así como a los más famosos Francis Bacon, Henry Inlander, John Craxton y Keith Vaughan.

En 1958, Derek Hill visitó la Isla Tory por primera vez y quedó fascinado por la luz y el paisaje accidentado. Alquiló una cabaña allí y pasó muchas semanas pintando cada verano. Su ejemplo y estímulo condujo al desarrollo de toda una escuela de pintura ingenua, los pintores de Tory Island, de los cuales el artista más conocido es James Dixon.

La carrera de Hill como pintor, particularmente de retratos, floreció y se le encargó pintar a muchas personas famosas, algunas de las cuales visitaron St Columb's. Sus retratos incluyen los de Yehudi Menuhin, Arthur Rubenstein, Sir Michael Tippett, Wilfred Thesinger, Erskine Childers, Garrett Fitzgerald, Tony O'Reilly, Prince Charles, Lord Mountbatten, Laurens van der Post, Arzobispo McQuaid y Cardinal Heard. Su retrato de Anthony Eden está en la colección de la National Portrait Gallery de Londres.

En 1982, Hill dio su hogar aquí en Lough Gartan y su contenido al pueblo irlandés. Compró una cabaña cerca pero trasladó su base a una casa familiar en Hampstead en Londres. Continuó pasando tiempo en el área de Gartan y en la isla Tory hasta su muerte en Londres en julio de 2000.

En 1937, Hill regresó a Inglaterra para trabajar como diseñador de vestuario en Sadlers Wells, pero al poco tiempo regresó a París. Animado por Edward Molyneux, modisto y coleccionista de arte impresionista, alquiló un antiguo molino en el Loira y comenzó a pintar en serio. Cuando estalló la guerra, regresó a Wiltshire en Inglaterra como objetor de conciencia y trabajó como trabajador agrícola. Todavía pintaba en su tiempo libre y conoció a muchos artistas, incluidos Mary Kessell y Victor Pasmore.

En 1943, a la edad de 27 años, Hill hizo una exposición individual en Londres en la Galería Nicholson y también organizó exposiciones del trabajo de otros artistas, incluido Degas. En 1946 Hill pasó un año pintando en Irlanda. Tuvo relaciones en Co Wicklow, pero principalmente pintó en Galway, Mayo y Achill Island, donde pintó con el artista irlandés Louis LeBroquey.

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